Vi leker med vatten och is.

I fredags (23/3) gjorde jag min naturrelaterade aktivitet med tre barn ("Micke", "Lisa" och "Anna") på min VFU.

Jag började med att ställa fram två små skålar på ett bord, en skål med kallt vatten och en skål med varmt vatten.

Barnen fick börja med att känna på vattnet i de båda skålarna. Sedan tog jag fram is och frågade om de visste vad det var för något. Då jag inte fick något svar förklarade jag att det kallades is, att det var vatten som vi ställt in i frysen. När det stått i frysen ett tag blev det hårt. Isen innehöll röd och blå karamellfärg. Barnen fick känns på isen.

Vad händer med isen om jag lägger dem i vattnet, frågade jag barnen. De kunde inte svara på denna fråga heller, så jag la isbitarna i skålarna. Efter en liten stund färgades vattnet av de färgade isbitarna, och isbiten i den varma skålen började smälta. Vad tror ni händer med isen, frågade jag igen.

"Den är lila", sa "Micke" och pekade på skålen med varmt vatten.
"Den har ju nästan smält ju!", sa "Lisa".

Jag la två isbitar till i varje skål. "Nu är den liten", sa "Micke" när nästan alla isbitar hade smält bort i den varma skålen. "Där är det många is", sa "Anna" och tittade på skålen med kallt vatten.



Jag hade roligt när jag gjorde denna uppgiften. Även barnen verkade tycka att det var roligt. Under tiden aktiviteten pågick, tog jag kort som jag ska använda i min individuella rapport.

/Sophia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0