Vi leker med vatten och is.

I fredags (23/3) gjorde jag min naturrelaterade aktivitet med tre barn ("Micke", "Lisa" och "Anna") på min VFU.

Jag började med att ställa fram två små skålar på ett bord, en skål med kallt vatten och en skål med varmt vatten.

Barnen fick börja med att känna på vattnet i de båda skålarna. Sedan tog jag fram is och frågade om de visste vad det var för något. Då jag inte fick något svar förklarade jag att det kallades is, att det var vatten som vi ställt in i frysen. När det stått i frysen ett tag blev det hårt. Isen innehöll röd och blå karamellfärg. Barnen fick känns på isen.

Vad händer med isen om jag lägger dem i vattnet, frågade jag barnen. De kunde inte svara på denna fråga heller, så jag la isbitarna i skålarna. Efter en liten stund färgades vattnet av de färgade isbitarna, och isbiten i den varma skålen började smälta. Vad tror ni händer med isen, frågade jag igen.

"Den är lila", sa "Micke" och pekade på skålen med varmt vatten.
"Den har ju nästan smält ju!", sa "Lisa".

Jag la två isbitar till i varje skål. "Nu är den liten", sa "Micke" när nästan alla isbitar hade smält bort i den varma skålen. "Där är det många is", sa "Anna" och tittade på skålen med kallt vatten.



Jag hade roligt när jag gjorde denna uppgiften. Även barnen verkade tycka att det var roligt. Under tiden aktiviteten pågick, tog jag kort som jag ska använda i min individuella rapport.

/Sophia

Freitag Meeting

Idag sitter vi på skolan och diskuterar våra frågor och vårt innehållsliga fakta. vi har en livlig diskussion om vårt ämne och hur vi ska gå till väga. det märks att det är freitag heute.

vi har dock efter omständigheter fått fram relevant fakta enligt oss.

H2O

- Kan vatten försvinna?
- Vad är H och vad är O i H2O?
- Kokpunkt och fryspunkt
- Vart behöver vi vatten - Vilka behöver? -Kan vi leva utan?- Högst densitet vid 4 + grader.
- Vart finns vatten?
- Fast-Flytande-Gas - Hur ser molekylen ut i dessa former?- Kretslopp.
- Vad ska barnen lära sig?

- Vad händer med det varma resp. kalla vattnet?
- Varför smälter is fortare i vatten än i luften?
- Hur uppfattar barnen is? Hur får vi reda på det?
- Hur mycket energi krävs för att smälta isen?
- Vill vi använda oss av -18 gradig is eller 0 gradig is? Hur vet vi att isen är 0 gradig?

                                                                  

SVAR PÅ OVANSTÅENDE!

Vatten kan inte försvinna utan är evigt, enligt termodynamikens huvudsatser.-  H= väte och O= syre, alltså 2 väteatomer och 1 syreatom( http://www.lions.se/lions_vatten.htm)












-  Enligt molekylstrukturen borde vattnen frysa vid -90 grader C och koka vid + 70 grader C. Dock fryser det vid +/– 0 grader C och kokar vid + 100 grader C vid normalt lufttryck.
-  Överallt i vår omgivning, i allt levande. Bland annat för människans metabolism där vatten hjälper till kroppen att bryta ner diverse syror och bränslen för energi. Fotosyntesen och cellandningen. Allt levande behöver vatten, tillochmed cellerna. Det går att leva utan vatten i ungefär 10 dagar. Men det är inte bra att dricka alldeles för mycket vatten heller.  De flesta andra ämnen krymper när de blir kallare men vattnet ökar sin volym under +4 grader C.
- Vatten finns i atmosfären som flytande, gas eller fast form. Dessutom finns vatten i allt som är levande. Ekosystem.
-mellan de tre faserna sker fysikaliska förändringar, vattnet ändrar sin form men har ändå samma egenskaper. i gasform finns inga bindningar mellan molekylerna och tappar då komtakten med varandra. vid fasförändringar förändras bindningarna mellan molekylerna, men molekylen i sig ser lika dan ut, men att tätheten av molekylerna varierar i de olika formerna(fast, flytande och gas). när H2O är i fast form som is så är molekylerna täta och därmed är bindningarna starka och som bilden visar så blir det glesare ju närmre gasform H2O blir. med förutsättningen att flytande form är mellan fasen.(Helldén, s. 47)

 

- Kretslopp:
avdunstning från oceaner och andra vattensamlingar till luften och transpiration från landväxter och djur till luften.
nederbörd, från vattenånga som kondenseras från luften och som faller till marken eller havet.
ytavrinning från marken som vanligtvis når havet.

-  is smälter snabbare i vatten än i luften, då vatten alltid är varmare än is och har en mer omslutande effekt på isen och lägger sig då närmre isen än vad luften gör. (http://www.skolresurs.fi/fykeresursen/tema_3_4/L_v_v_svar.pdf)

 - Specifika värmekapaciteten för snö kan sättas till 2kJ. Isens smältvärme är 334 kJ/kg(http://kock.nu/fysik/energi_faser.html). Om vi har 1 kilo is som är 0°C så kräver det 334 kJ för att smältas till 0°C flytande vatten.

Källor:

*http://www.lions.se/lions_vatten.htm

*Helldén, Johnsson, Karlefors, Vikström.  (2010). vägar till naturvetenskapens värld. Stockholm: Liber

*http://www.skolresurs.fi/fykeresursen/tema_3_4/L_v_v_svar.pdf

*http://kock.nu/fysik/energi_faser.html


RSS 2.0