Handledning 2

Vår tänkta aktivitet med barnen:

Vi har tänkt att låta barnen fundera över vad som går fortast; att smälta en isbit i varmt vatten eller i kallt vatten. Vi har tänkt att lägga en iskub i en burk med varmt vatten och en iskub i en burk med kallt vatten med en termometer i varje burk. Termometern ska visa vid vilken temperatur aktiviteten börjar och slutar.

Efter att ha haft ytterligare en handledning fick vi fler frågor att söka svar på vad gäller vårt arbete med vatten:

Vad ska barnen lära sig?
Vad händer med det varma resp. kalla vattnet?
Varför smälter is fortare i vatten än i luften?
Hur uppfattar barnen is? Hur får vi reda på det?
Hur mycket energi krävs för att smälta isen?
Vill vi använda oss av -18 gradig is eller 0 gradig is? Hur vet vi att isen är 0 gradig?

Sophia, Sandra och Josefin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0