Första utkastet för vårt arbete i 5b

Vi har efter flera intressanta föreläsningar om naturvetenskapliga och tekniskafenomen, kommit fram till att vi vill fördjupa oss i "värma och kyla". Hur isolerar man för att behålla både värme och kyla? hur kan vi arbeta med barn för att få barnen intresserade av detta? Varför har vi egentligen vantar på oss? och varför har vi is i drickan på sommaren? samt varför smälter isen snabbare på sommaren än på vintern? frågor vi ställer oss som vi kan exprimentera tillsammans med barnen. vi kanske vet svaret men hur ska vi förklara detta för barnen på våra VFU-platser som är från 1-6 år? måste vi göra det på olika sätt för en 6-åring jämfört med en ettåring?

Aktiviteter som vi har funderat lite närmre på är att lägga is i varmt och kallt vatten för att se skillnaden på smältningen och tid.

hur uppkommer is? kan vi frysa både inne och ute? här krävs frys och att kunna exprimentera utomhus med is.


Kommentarer
Postat av: Johan

Hej!



Ni har börjat fundera på ett innehåll, bra!

Vad behöver ert innehållsliga/ämnesteoretiska kunnande innehålla?



Ni kanske inte behöver genomföra ett lärandetillfälle i åldersspannet 1-6 år? Hur ni än väljer att göra avgränsningen behöver vi naturligtvis fundera på hur ni kan ta reda på barnens erfarenheter av det fenomen som ni är intresserade av.



Vi behöver även fundera hur ert fenomen hör samman med energi, materia, liv och teknik.



Om ni har frågor som ni specifikt vill diskutera när vi ses på tisdag vill jag att ni skriver ner dessa på er blogg.



Vi ses

/Johan

2012-02-17 @ 10:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0