Reflektion av aktivitet med is.

Vatten finns omkring barnen i olika former, inne och ute, de leker med det som snö, is, vattenpölar, dricker vatten, vattenlekar, de tvättar sig varje dag. Viktigt att redogöra för att is inte är statiskt utan kan förändras, exempelvis vid solsken (värme) då den smälter.

 

Vi har tagit hänsyn till barnens nivå och ålder i utformningen av detta experiment. Att leka fram kunskap är ”det enda” sättet att fånga barnen och hålla intresset vid liv. Genom att leka får barnen ett annat sätt att se på kunskapen och kan lättare ta in den och kan reflektera på ett annat sätt.

Läroplanen (2010) menar också att:

I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem” (s.6).

 

Samt:

”Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera” (s.6-7).

För att barnen skulle få uttrycka sin kreativitet fick de uppmuntran till att uppleva och utforska själva. De tog egna initiativ för att förstå och känna med sina sinnen.

 

Vi som blivande förskollärare vill att barnen:

”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (s.10).

 

Vi tycker även att detta citat är relevant för uppgiften.

Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen:

stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik. (s.11).

 

Vi anser att vi vid dessa tillfällen har uppnått dessa riktlinjer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0