Aktivitet med is!

Planering

Vad?
Smälta is med hjälp av varmt och kallt vatten.


Hur?
Vattnets temperatur mäts med termometrar för att sedan se om/hur mycket skillnad det blir i grader när isen smält. Barnen får sedan känna om det blir någon skillnad på vattnet innan isen och vattnet med smält is, både kalla och varma vattnet.


Varför?
För att barnen ska fundera över varmt och kallt, om det gör någon skillnad på isen. De ska få en uppfattning om hur smältning sker med vatten som medhjälp.


Innan aktiviteten?
- Vad kan barnen om smältning och is?
- Barnen får fundera över om isen kommer smälta snabbare i någon utav vattnen? Vilken i så fall? Varför kommer det smälta snabbare i just det vattnet?
- Vad kommer hända med vattnet när isen smält? Kommer det bli någon skillnad eller kommer vattnet vara lika varmt/kallt som innan?


Utförande
Aktiviteten ägde rum en förmiddag på min VFU-förskola med fyra flickor födda -06. Meningen var att alla barnen födda -06 skulle vara med, men aktiviten krockade med projekt ”Melodifestivalen”. Jag kommer kalla dem A, M, H och V.

 

Jag började med att fråga flickorna om de vet något sätt som man kan smälta is på? Eftersom de arbetat med snö och is tidigare ville jag veta om de hade några funderingar. En utav flickorna, H, svarade att man kan smälta is med varmt vatten. En annan flicka, M, berättade om när hon gjorde is en gång och de kopplade samman is med saft. Flickan A:s tankar glider in på att smälta choklad som hon ibland gör.

 

Vi fortsatte till ”vattenleken” och där fanns två skålar med vatten och självklart isen. De tyckte att termometrarna var spännande och vi mätte hur varmt/kallt vattnet var. 48 grader respektive 7 grader. Vi känner även på vattnet utanför skålarna, alltså vi doppar inte ner fingrarna i vattnet. Flickorna tycker att den blåa isen ska läggas ner i det kalla vattnet och den röda i det varma. Vi drar en parallell till vattenkranen som har blått för kallt vatten åt ena hållet och rött för varmt åt det andra. Jag frågar vilken utav isbitarna som kommer smälta snabbast? Varför gör den det? Och flickorna svarar att den röda kommer göra det. Det händer från början mycket med den röda isen, vilket noteras då den röda färgen sprider sig i vattnet. Jag frågar vad som kommer hända med vattnet när isen smält och jag får till svar av en flicka, V, att ”den där kommer bli kallast” och hon syftar på skålen med den blå isen. Samma flicka, V, frågar sen hur man gör is. Flickan, M , som tidigare berättat att hon gjorde is en gång säger att ”man tar en sån här (burk), häller i vatten och väntar några dagar”. Flickan H noterar att det inte är mycket kvar utav den röda isen och de bestämmer sig för att räkna till 30 för att se om isen smält till dess. Det har den inte så de gömmer sig i hallen och räknar till 30 igen och kommer tillbaka precis i tid för att se den lilla biten smälta till vatten. Vi känner på vattnet och tittar på termometern, nu är det bara 27 grader och de känner att det är kallare. De konstaterar att det inte har hänt mycket alls med isbiten som är i det kalla vattnet, och flickorna tycker att vi ska ställa skålen inne i målarrummet och kolla lite senare om den smält då. Vi ställer även in det röda vattnet då vi ska blanda det röda och blåa vattnet för att ”det kommer bli lagom” då, säger M.

 

Efter lunchen, ca en timme efter vi ställt in skålen, går vi in och tittar om det hänt något med isen. Den har smält! Vi känner på vattnet här med och det är fortfarande kallt, iskallt till och med som flickorna uttrycker det. Det röda vattnet hade blivit kallt medan vi väntade på att den blåa isbiten skulle smälta. Vi blandar det röda vattnet med det blåa vattnet och får en lila färg och vi känner på vattnet och det är fortfarande kallt.


Utvärdering
Jag tyckte att aktiviteten gick bra, de hade tidigare erfarenheter och förståelse vilket gjorde det lättare att förstå det aktuella händelseförloppet. Jag fick uppfattningen att flickorna tyckte det var roligt och intressant att prova något annorlunda där de får fundera och de blev inte heller uttråkade utav aktiviteten. De kunde hela tiden spekulera i vad som händer nu och vad som kommer hända sen.

 

Mitt ledarskap i denna aktivitet var mest att leda in flickorna i olika tankespår med mina frågor, de kunde vara delaktiga i hela processen, från när vattnet hälldes i skålarna tills vattnet hälldes ut ur dem. Termometern introducerades på ett nytt sätt, de visste vad det var men inte riktigt hur man räknade ut graderna så det gjorde vi tillsammans för att göra alla delaktiga än om man bara sagt att si och så många grader är det.

 

Jag hade nog velat göra en uppföljning på något sätt, men vet inte riktigt hur. Hade jag haft mer tid till detta så hade jag utvecklat aktiviteten ännu mer. Kanske att flickorna hade fått göra egna isbitar som de fick smälta och göra hela processen själva från vatten-is-vatten.

 

/Sandra Pettersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0