Teknik på min VFU-förskola.

Jag har tagit en liten titt på tekniken på min VFU-förskola.

Enligt läroplanen för förskolan (lpfö98, rev. 2010) skall sträva efter att varje barn:
  • "utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,"
  • "utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkelt teknik fungerar",
  • "utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap."

En dag när jag observerade tekniken på förskolan stod tre ett-åringar och byggde torn med olika plastmuggar, plastfat och klossar på ett leksaksbord. Barnen utforskade och testade på olika sätt hur de kunde bygga och använda materialet för att tornet skulle bli så stabilt som möjligt. Mitt under denna observation kom en pojke på 2,5 år och slog till tornet så att det rasade och alla muggar och tallrikar ramlade ner på golvet. Barnen som byggde med detta blev arga och puttade bort pojken, sedan började de åter bygga upp tornet.

 

Vid en annan observation satt jag och lekte med en pojke på 3 år. Han satt och studerade några gamla saftdunkar som står i en hylla mitt i stora rummet. Dessa saftdunkar är fyllda med sand, bomull, kaplasstavar och vatten. Pojken kom fram till mig med en dunk i taget och ville att jag skulle känna på dem. Han kom först fram med dunken som var fylld med vatten: "Fröken, den är tung!", sa han. "Känn!" Likadant gjorde han med de resterande dunkarna. Dunken med bomull kunde pojken bära över huvudet för "Den här är jättelätt!" som han sa. Sen försökte han gissa vad dunkarna innehöll.
I stora rummet finns även två gamla, trasiga tangetbord som barnen får trycka och slå på. Det finns också en liten låda med magneter av olika slag. Detta tycker barnen är mycket roligt eftersom de olika sakerna kan fastna på till exempel kylskåpet eller på de andra sakerna som finns i lådan.

 

Andra saker som finns och som används flitigt på min VFU-förskola är en CD-spelare. I den tycker barnen om att spela mycket barnsånger, så som rörelsesånger, Bamse, Pippi Långstrump etc. Det finns mycket lego och klossar att bygga med. Dessa saker finns i lekrummet. Klossarna och legot finns i barnens nivå så att de kan plocka och leka med när de själva vill. CD-spelaren står höra upp på en hylla, där pedagogerna sköter byte av CD-skiva etc.

 

I målarrummet finns det många gamla kataloger av olika slag. Dessa kataloger får de äldre barnen (2,5-3 år) använda till att klippa och rita i. Det finns även mycket vattenfärg, tuschpennor, färgpennor och ritpapper som barnen får använda. Det finns material som gamla toalettpappersrullar, gamla pinnar etc. att pyssla med.

 

Referens:
Skolverket (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010. Stockholm: Edita

 

//Sophia Ranta


Kommentarer
Postat av: Margareta

Bra med kreativa barn, dom kunde ju lika gärna ha gett upp sitt bygge när han gjorde sönder det. :0)

2012-05-03 @ 14:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0