Balthazar

Besök på Balthazar

 

Nu har vi varit på Balthazar där vi blev väl mottagna. Vi fick en bra introduktion av Jeanette om deras verksamhet och hon talade även om vilka grupper som skulle komma denna dag. Det var en grupp från en förskola som hade temat rymden, och en grupp som hade temat upptäckare. Innan grupper kom fick vi på egen hand gå rund och bekanta oss med de olika aktiviteterna som fanns.

 

I de olika rummen kunde vi bland annat gå in i ljusrummet, där vi kunde undersöka hur en pendels rörelse ändrades när vi tog på ett par solglasögon där bara ett solglas fanns. Vi såg att pendeln roterade när vi hade på oss glasögonen istället för att den bara pendlade fram och tillbaka. Sen provade vi också plock och talga där det hängde tre påsar med samma tyngd i, där upptäckte vi att det är lättare med fler hjul som avlastar.

 

Därefter utforskade vi ett stort hjärta där vi hörde hjärtslag och man kunde även gå in i hjärtat. Det stod namn på de olika blodkärlen som för blod till och från hjärtat och det var genom dessa man kunde krypa in och ut. Vi tittade även på lite olika hjärtan där vi diskuterade vilket hjärta som hörde till vem, det var bland annat ett katthjärta, en vuxen mans hjärta och en tio årings hjärta. Det fanns även ett enormt stort som vi tror tillhör en blåval eftersom det fanns en fråga där de undrade hur ett stort hjärta en blåval har.

 

Vi fick nu avbryta vår egen rundvandring eftersom barngruppen anlände. Det var en barngrupp på sjutton barn som hade temat rymden de var mellan ca 1-6 år. En av Balthazars pedagoger tog emot barnen i rymddräkt och förklarade vad som skulle hända, sedan delade hon upp barnen i två gruppen. Den ena gruppen skulle tillverka egna rymdraketer och den andra fick gå på rymdpromenad. Vi fick förmånen att få följa med den gruppen som skulle göra rymdraketer.

 

Pedagogen Malin introducerade barnen till hur de skulle tillverka sin raket. Det fanns flera olika föremål till barnens förfogande. Raketen bestod av en kropp som var ett ihoprullat papper, en noskon också den tillverkad av papper och sedan styrfenor som tejpades fast på raketkroppen. Barnen fick sedan prova att skjuta iväg sin raket med hjälp av en slang som var ihop kopplad till en diskmedelflaska. Raketen sattes på slangen och barnen fick trampa på flaskan då blev det ett tryck som fick raketen att flyga iväg. Här var det viktigt att det var tätt i toppen annars åkte den inte iväg. Pedagogen förklarade för oss att principen är den samma som vid en riktig raketuppskjutning.

När barnen hade provat att skjuta sina raketer var det denna grupps tur att gå på rymdpromenad. Då kom pedagogen som var utklädd till astronaut och visade in oss i ett rum där det fanns en stjärnhimmel i taket. Där gick hon igenom vissa stjärnbilder och berättade sagor till dessa. Barnen får ligga på golvet och titta upp mot stjärnhimmeln. Barnen hade goda kunskaper, de berättade för pedagogen att vår galax heter vintergatan och att solen är vår närmaste stjärna.

 

Vi går vidare på vår rymdpromenad och vi kommer in i ett rum med alla planeter upphängda i taket, pedagogen frågar barnen om de vet vad planeterna heter. Barnen sjunger då planetsången som de kan. Barnen är duktiga och det märks att de har pratat om rymden och dess planeter på förskolan. Barnen vet till exempel att vissa planeter består av gas medan jorden och de planeterna som ligger närmast är hårda och man kan gå på dem. Hon visar också hur jorden snurrar runt solen och runt sin egen axel. Pedagogen ökar spänningen när hon säger att hon vet att det bor rymdvarelser i rymden, hon visar vilken planet de bor på och det är jorden hon pekar på. Barnen får prova rymddräkter och får se sig själva på en tv skärm med bakgrunder där det ser ut att de är ute i rymden. Hon visar också att här inne finns olika skrotdelar från en Svensk rymdraket. Här avslutas rymdpromenaden och barnen får nu själva gå på upptäcktsfärd på Balthazar. Även vi avslutar vår upptäcktsfärd här på Balthazar. Vi anser att det var ett mycket givande besök och vi känner att vi tar med oss detta i vårt framtida yrkesutövande. Vi hoppas av vi får förmånen att återkomma med våra blivande barngrupper i framtiden.

 

/Jaagi, Sofia och Margareta


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var roligt med dem. Och visst var barnen duktiga ?? De kan så mycket om rymden och även gravitation!!



/Kimberly, grupp 4b

2012-05-03 @ 17:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0