Seminarium 1 (20/1)

Vi har under seminarium 1 diskuterat ett antal frågor utifrån Thulins (2006) avhandling Vad händer med lärandets objekt?

Är det ett problem i förskolan att pedagogernas attityd och kunskap spelar stor roll för barnens lärande om naturen och miljöarbeten?

Det finns tre dominerande förhållningssätt att ta hand om barn, att utveckla barns personliga förmågor och att lära barn. Idag är det att lära barn som dominerar. Ska vi inte sträva efter att arbeta utifrån alla tre förhållningssätten för att få en så bra verksamhet som möjligt?

Är det mer vanligt i västvärlden med ett antropomorfistiskt tänkande än i övriga världen?

Vad innebär begreppet lärande?

Vad ingår i en lärares kompetens när det gäller undervisning inom naturvetenskapliga och tekniska ämnesområden?

vad är det som är viktigt att vi lärare kan för att vara "bra" lärare? sak kunskap eller förståelse?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0