Fleer 3 februari

Seminarium om  en vetenskaplig artikel av Fleer, M. (2009). understanding the dialectical relations between everyday concepts and scientific concepts within play-based programs.

Styrkan i denna artikel ligger i att den har ett sociokulturelltperspektiv. Det sociokulturella perspektivet fokuserar på samspel mellan barn. vi anser att det sociokulturella perspektivet är ett postivt sätt att se på barns lärnade, men det kunde vara intressant och se en jämförelse med andra perspektiv som tillexempel behaviorismen och mer om konstruktivismen.

Vygotskij hävdar att de vardagliga begreppen lägger grunden för inlärning av de vetenskapliga begreppen. istället för att bara diskutera om att en tjöja gör mig varm så kan man utveckla det till att samtala om isolering och dess funktioner. 

Vi ska utgå från leken för att göra lärnadet mer intressant, spännande och skapa större förtrogenhet inom naturvetenskap och teknik.

Vi förtstår resultat av att lekens betydelse har stor vikt för lärnadet. Mycket av det naturvetenskapliga och tekniska "undervisningen" behöver vara lärarlett för att vägleda barnen för att det ska uppstå frågor. Men det är fortfarande av stor vikt att den lustfyllda leken kvarstår så att inte läraren endast föreläser om det valda ämnet.

utveckla förskolans verksamhet  utifrån de resultat som presenteras i artikeln! insperande och tydlig miljö i förskolan, där de kan exprimentera själva, men att vi som pedagoger använder oss av begrepp för att förklara och problematisera för barnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0