Vi utforskar ljud

Vi utforskar ljud


Planering


När vi i gruppen hade bestämt vad vi ville göra för aktivitet med barnen, tog jag med mig idéerna till förskolan och samtalade om dessa med min handledare. Jag förklarade för henne att vi i gruppen hade bestämt oss för att utforska ytterörats funktion, hur hör vi ljud? Och hur ljud rör sig i luften? Jag talade även om att vi i gruppen skulle göra samma uppgifter på våra VFU-platser. Det material jag hade tänkt använda var en cd spelare, en tratt gjord av papper och en slang. Cd spelaren fanns på avdelningen och slangen hittade jag i förrådet utomhus, slangen jag hittade hade en tratt i var ände vilket passade bra då barnen skulle ropa till varandra i slangen.

Jag diskuterade med min handledare hur jag skulle lägga upp min aktivitet och hon tyckte det skulle passa bra om jag gjorde min uppgift när avdelningen hade projekt och att jag på så sätt skulle kunna jobba ifred med de barnen jag hade valt ut tillsammans med henne. Vi hade valt ut en pojke och en flicka på ca 2,5 år. Jag valde ut dessa barn pågrund av att det var de två som hade den bästa språkutvecklingen på avdelningen och att jag på så sätt lättare kunde få till en diskussion om ämnet. Vi placerade oss i rummet där cd spelaren stod och vi valde tillsammans ut musik som barnen ville höra. Jag bestämde dock vilken volym vi skulle ha. Jag tog även in det andra materialet som jag skulle använda mig av.

 

Genomförande


Jag och de två utvalda barnen befinner oss i musikrummet på avdelningen, vi sitter på golvet på en rund matta. Jag är själv med barnen och börjar mitt genomförande av aktiviteten att fråga barnen om de vet vad det är vi hör med. Båda barnen vet att det är öronen man hör med. Jag förklarar för barnen att jag kommer att sätta på musik och jag ber dem att lyssna först med båda öronen och sedan ber jag barnen att de ska hålla för ett öra. Vi reflekterar över om det blir någon skillnad. Båda barnen säger att de inte hör någon skillnad. Jag ber barnen att forma handen till en tratt runt örat och frågar ännu en gång om de hör någon skillnad, men även här får jag ett nekande svar.

Jag tar fram trattar till barnen av papper som jag tidigare hade gjort. Jag ber barnen hålla tratten vid örat och rikta den mot cd spelaren. Barnen gör detta dock endast en kort stund då det är mycket roligare att sätta den vid munnen och göra egna ljud. Men jag får ändå lite respons från flickan innan hon sätter tratten vid munnen, hon tycker att det blir ett konstigt ljud. Jag tar nu fram slangen istället och introducerar denna, jag ber att flickan sätter tratten vid örat och pojken ropar i sin ände. Flickan blir dock lite reserverad och vill inte i början, jag tar då slangen och hoar i den. Jag får ingen respons av pojken men flickan blir nyfiken och tar slangen och lyssnar, pojken hoar istället och flickan tycker att det låter roligt. Flickan blir lite fundersam och pekar på slangen och säger, ljudet försvinner ju där. Jag frågar hur den gör det, men får inget mer utförligt svar av flickan. Hon sätter nu tratten vid örat och säger att hon inte hör bra. Jag frågar varför och hon svarar att tratten är i vägen. Här tröttnar båda barnen och vill gå ut och leka, så jag avslutar aktiviteten och vi plockar undan efter oss och går ut.

 

Utvärdering


Det jag kunde se i min observation var att båda barnen tyckte det var roligt och spännande. I början var de väldigt aktiva och var med på del olika aktiviteterna jag hade planerat. Jag kunde även se att båda barnen hade kunskap om vad det är man lyssnar med men någon mer utförligt kunskap om örat och ljud hade inte något av barnen. Det båda barnen tyckte det var roligast att prata i slangen till varandra och jag lät barnen få leka med slangen då jag tycker att det är viktigt att även få in leken i lärandet. Det jag känner nu efteråt när vi i gruppen har diskuterat våra aktiviteter är jag kunde ha gjort en uppföljning med båda barnen, för att se om de kom ihåg något av det vi hade gjort. Men detta får jag ta med mig till nästa aktivitet jag kommer att göra i framtiden.

 

 

/ Margareta Tiverman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0