Skog och Lundvegetation

Skogsproduktion med tanke på miljö

Enligt min referens Sveaskog, så anser de att de har en god balans mellan produktion och miljö. Vilket de menar är av stor vikt. Sveaskog anser att det är angeläget att ha en jämvikt mellan produktion och miljö, vilket jag kommer återanknyta till under nästa rubrik. De står för att återväxten av skog är angeläget, därför ser de till att sköta skogen så gott det går.  De är även öppna för nya användningsområden där skog kan användas, och då inte bara det bästa virket utan till exempel även spillvirke. De menar att det i sin tur ger ett bättre samhälle med bättre tillväxt och mer arbete.


Miljöhänsyn

Att skogen är viktig är inte en nyhet för den allmänbildade. Den har stor betydelse för vårt klimat. Skogen har en central roll i fotosyntesen då den både tar upp koldioxid och avger det, en del av koldioxiden stannar kvar i trädens cellulosa. Enligt Lantbrukarnas Riksförbund har skogens skötsel förbättrats den senaste tiden, så att skogen tar upp mer koldioxid än vad den avger. Om ett träd däremot huggs ned så avger trädet koldioxid då fotosyntesen inte längre är i funktion, i och med detta är det som jag tidigare nämnt från Sveaskogs referens, viktigt att plantera nya växter som tar upp koldioxiden som de fallna träden avgett.


Vanliga träd


            Gran                                   Tall                                    Björk

Enligt Sveaskog, som är landets ledande skogsföretag, är tall och gran det vanligaste trädslaget i norra delarna av landet samt att björk och andra lövträd är mer vanligt i de södra delarna. Enligt Wikipedia, som man oftast ska ta med en nypa salt vad gäller information, är det dock  precis som Sveaskog har nämnt ovan, att granen är det vanligast trädet. Därefter kommer tall och på tredjeplats kommer det första lövträdet björk.


Lundvegetation och Lundväxter

När jag söker på dessa två ord ovan på google.com så finner jag flera exempel på växter som trivs i denna typ av vegetation. Ormbunkar, lövträd, hassel, hagtorn, nunneört, gräs, häxört, trolldruva, vit- och blåsippa, violer med flera stöter jag på. Kännbart för dessa växter är att de flesta är i blom tidig vår till mitten av sommaren.

Lundvegetation

Efter denna genomgång av växtlighet vill jag ta reda på vart denna typ av vegetation finns i vårt närområde. Därför har jag sökt mig till de lokala kommunernas hemsidor för att undersöka lundvegetations områden. Naturreservatet Kleva Klintar

I Falköpings kommun finner jag naturreservatet Kleva Klintar (Klint = berg med branta väggar*) som man kan hitta i sluttningen av Mösseberg. Detta område kallas för kalkstensområde, och är till största delen alvarvegetation samt ett kärr och en mindre del lundvegetation. Här finns ormbunkar och mossor av olika slag.


Getaryggen

Getaryggen fann jag på Skövde kommuns hemsida, den är en ås med ädellövskog (ädellövskog innehåller träd som är dyra att sköta och är kräsen på sin omgivning*). Exempel på ädellövträd är alm, bok och ask. Här finns även lundväxter så som trolldruva, hassel och hagtornsbuskar. Denna ås befinner sig mellan Skövde Golfbana och Heneskolan.


Bockaskedeåsen - Björnabacken

I Skara kommun kan man finna Lundvegetation Bockaskedeåsen. Denna ås formades under istidens smältning. Området är mestadels betesmark för nötkreatur men även lundvegetation kan man finna i området enligt Skara kommuns hemsida.

För mig personligen är en lund en tätvuxen skogsdunge med fina blommor och skön grönska. Men tyvärr fann jag inte någon direkt referens till detta påstående. Men ändå så finner jag, med den nämnda informationen ovan, att lundvegetation är otroligt vackert, precis så där när Sverige är som vackrast!


 //Josefin Lundblad

Det blev kanske svårt att läsa i och med att mina referenser står efter varje rubrik. Men eftersom jag använt mig av en hel del sidor på nätet valde jag att redovisa efter varje rubrik för att den som vill läsa mer om det jag snuddat vid, tydligt ska finna rätt länk. Tyvärr fann jag heller inte någon länk som kunde ge mig svar på fler frågor än en, därför denna mängd av referenser. DS!


Kommentarer
Postat av: Margareta

Kul att se att du har hittat lite lokala saker. Intressant läsning. :0)

2012-05-03 @ 14:28:07
Postat av: Josefin

tack margareta=) intressant med fakta men svårt att hitta vissa bitar.

2012-05-04 @ 20:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0