Naturvetenskaplig aktivitet om ljud



Planering:
Jag hade tänkt att alla barnen ska sitta i en ring på golvet. Jag tänkte börja med att ställa frågor. Vad är ljud? Kan ni berätta? Vad är det vi hör? Hur rör sig ljud i luften? Vilka olika typer av ljud finns? Kan ni göra ljud? (Tex: klappa händerna, ploppa med kinden, spela med läpparna och med munnen) Sedan kan jag förklara att ljud är vibrationer i luften som rör sig som ljudvågor. Det påverkar öronen. Ljudet gör att trumhinnan rör sig. Trumhinnan är som ett tunt papper som sitter i örat och som påverkas av ljudvågorna. Sedan ska jag göra två aktiviteter. Först provar vi en slangtelefon. När man pratar i slangen sprids inte ljudvågen i alla håll utan koncentreras i slangen. Ljudet studsar mot slangens vägar. Tanken med slangen är att ett barn ska prata i ena ändan och ett annat ska lyssna i den andra ändan, hur hör vi då? Efter detta sätter vi på musik och lyssnar med båda öronen, vi håller för ett öra. Vi reflekterar över om det är någon skillnad att höra med två öron mot att höra med ett. Vi formar örat till en tratt, hur hör vi då? Vi kommer även att göra en tratt av papper och undersöka hur vi hör då.
Genomförande:
Först satt alla barnen i en ring på golvet. De var fem barn och de är cirka fem år gamla. Jag började med att ställa frågor först. Vad är ljud? De svarade med att göra olika ljud. Barnen visade hur olika djur gör ljud. Hur rör sig ljud i luften? Några barn viftade med armarna. Kanske som ljudvågor? Vilka olika typer av ljud finns? Kan ni göra ljud? Barnen gjorde djurljud igen, Jag visade att man kan göra ljud utan att använda munnen. Till exempel klappa händerna, ploppa med kinden, spela med läpparna. Jag frågade hur vi hör ljud? Ett barn svarade ”med öronen”. Ett barn svarade ”med luft”. Sedan försökte jag förklara om ljud och örat. Sedan gick vi vidare till experimenten. Slangtelefon Alla barn pratar i slangen två och två. Ett av barn pratade med slangen med mig. När man pratar i slangen sprids inte ljudvågorna i alla håll utan koncentreras i slangen. Ljudet studsar mot slangens väggar. Tanken med slangen är att ett barn ska prata i ena ändan och ett annat ska lyssna i den andra ändan, Tratt Sedan gjorde vi nästa uppgift. Vi satte på musik och lyssnade med båda öronen, sedan höll vi för ett öra. Vi reflekterar över om det är någon skillnad att höra med två öron mot att höra med ett. Vi formar örat till en tratt, hur hör vi då? Är det något skillnad? Barnen sa att ljudet var högt, bra, bättre. Sedan gjorde vi en tratt av papper och undersökte hur vi hör då. Det var den roligaste delen för att alla barn var med. De gjorde egna trattar. Till slut jag tvungen ändra lite på aktiviteten. Alla barnen busade och ville inte sitta still. Då sa jag ni får ställa upp er och göra en ring, Jag satte på musik och barnen dansade. Jag tryckte på pause-knappen på musiken. De var tysta och stod still tills jag körde musiken igen. Under tiden frågade jag igen. Hör ni ljud? Varifrån hör ni ljudet? Vad hör ni? Ett barn svarade att hon hör ingenting då sa jag att jag hör ljud från andra rummet där pratade och skrattade andra barn. Då började de svarade olika svar tex: klockan låter som sitter på vägen, Den leken körde jag tre gånger.
Utvärdering:
Min handledare sa det jag gjorde samlingen bra fast det var lite komplicerat för barnen. Fast barnen fattade nog ganska bra. Jag fick lite svar när jag frågade. Jag höll aktiviteten innan deras mellanmål. Alla barnen var trötta. De hade redan haft två samlingar under dagen innan min samling. Nästa gång ska jag hålla samlingen på förmiddagen innan de är trötta. Jag kan ha saker som jag kan peka på och förklara. Till exempel skulle jag kunna visa bilder så skulle de nog förstå ännu bättre. Jaagi Dashbal

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0