Aktivitet om ljud

Planering


Jag började min planering med att samtala med min handledare. Jag informerade henne om att det var ett grupparbete där vi i gruppen skulle utföra likvärdiga aktiviteter på våra respektive förskolor. Jag förklarade också vilket ämne vi valt att utforska. Där efter informerade jag om hur aktiviteten skulle utföras. Jag bestämde var aktiviteten skulle äga rum och vilka föremål jag behövde. Vi hade bestämt att vi skulle utforska ytterörats funktion, hur vi hör ljud? och hur ljud rör sig i luften? De föremål som jag skulle använda mig av var en cd spelare, ett papper som vi skulle forma till en tratt och en slang. Slangen hittade jag i ett förråd på förskolan. De andra föremålen fanns lättillgängliga på avdelningen.

 

Jag bestämde mig för tre barn, två flickor och en pojke. Den ena flickan är 3,6 år, den andra flickan är 3,4 år och pojken är 3,4 år. Jag valde de äldsta barnen i gruppen. Jag flyttade in cd spelaren i det rummet jag valt att utföra aktiviteten och plockade fram ett papper var till barnen och mig. Jag bestämde vilken musik vi skulle lyssna på och vilken volym som passade för uppgiften. Jag frågade sedan barnen om de ville delta och det ville de.

 

Genomförande


Jag, min handledare och de tre barnen befinner oss i ett av rummen på förskolan, rummet används normalt som målarrum. Min handledare är med för att anteckna vad barnen säger och gör. Vi sitter tillsammans runt ett bord. Jag började mitt genomförande med att försöka utforska barnens vardagskunskap. Jag ställde frågan: Vad hör vi med? Den ena flickan tittar på cd spelaren som inte står på den plats där den normalt brukar stå. Jag ser att hon observerar det och hon säger att vi hör med radion. Då utvecklar jag frågan med att säga: Vad hör vi med på kroppen? Hon tittar på mig och säger, hjärtat. Jag försöker hjälpa barnen genom att fråga om vi har två stycken på kroppen? Tillslut pekar jag på öronen och frågar om de hör med dem. Båda flickorna säger att de inte hör med öronen, medan pojken säger att han gör det. Jag fortsätter med att fråga hur de tror att ljudet kommer in i örat. Den ena flickan började prata om att hon har hål i öronen. Hon säger att hon har flera hål. Hon pekar på sina örhängen. Jag frågar om hon tror att ljudet kommer in i örat genom något av hålen? Hon tror inte det. Jag förklarar att ljudet kommer in i örat genom hålen som de kan känna i öronen.

 

Jag sätter på musiken och förklarar att vi provar att lyssna med båda öronen först. Jag pekar på öronen. Vi lyssnar, sedan ber jag barnen att de ska hålla för ett öra och lyssna om vi hör annorlunda då. Jag frågade om de hörde någon skillnad, det gjorde de inte. Sedan höll vi för båda öronen, då sa barnen att de hörde mindre. Jag förklarade sedan att de skulle forma handen till en tratt runt örat och lyssna om de hörde bättre eller sämre. Barnen provade olika sätt men uppfattade ingen skillnad.

 

Jag visar barnen hur vi ska göra en tratt av papper. Vi rullar ihop papperet och tejpar så det håller ihop. Barnen gör sina trattar själva med lite hjälp av mig och min handledare. Jag visar hur de ska hålla tratten och att de ska rikta den mot cd spelaren. Barnen provar det, men kommer snart på att de kan använda tratten till att tuta och kika i, vi gör det en stund eftersom de tycker det var spännande. Sedan återgår vi till att lyssna med tratten. En av flickorna tycker att det hörs bättre i tratten än utan.

 

Jag introducerar sedan slangen för barnen. Jag förklarar att en ska prata i ena änden medan en lyssnar i den andra änden. Jag gör barnen uppmärksamma på att de inte får skrika i slangen efter som det kan göra ont i örat. En av flickorna vill prova att prata medan pojken lyssnar, hon frågar hur gammal pojken är? Barnen turas sedan om att prata och lyssna. Den ena flickan vill inte delta men skrattar och observerar vad de andra gör. Jag ser att barnen tycker att det var intressant och spännande. De tyckte att det lät konstigt i slangen. Barnen skrattar och pratar med varandra genom slangen under ganska lång tid. Jag låter dem hållas.

 

Utvärdering


Jag observerade att barnen tyckte det var spännande och intressant med de olika momenten i aktiviteten, de var med hela tiden och lyssnade på vad de skulle utföra. Jag förstod att de inte hade någon bakgrunds kunskap om örat och ljud, genom att de inte kunde svara på mina frågor innan aktiviteten. Jag försökte göra dem medvetna om att vi hör med öronen och tillslut gick de med på det. Jag tycker att det är viktigt att barnen uppfattar aktiviteten på ett lekfullt sätt, därför tyckte jag att det var intressant när de utvecklade aktiviteten och kom på att de kunde använda föremålen till annat än vad det var tänkt från början. Det tycker jag visar på kreativitet från barnens sida. Jag uppmärksammade att barnen tyckte att slangen var mest intressant. Det tyckte att det lät annorlunda när de pratade i slangen och lyssnade, än om de pratade utan slang.

 

Några dagar efter aktiviteten frågade jag en av flickorna om hon kom ihåg vad hon hörde med. Först sa hon att hon hörde med pappret som vi hade format till en tratt, men hon ändrade sig och pekade på sina öron. Här förstod jag att hon hade fått förståelse för att vi hör med öronen. Det kändes bra att jag hade nått fram med mitt syfte med aktiviteten, det är alltid en början.

 

/ Sofia Harju


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0