Teknik i förskolan

På min vfu-plats jobbar de med teknik varje dag men de har ingen speciell inriktning mot teknik. Barnen på avdelningen där jag har varit är mellan tre och fem år gamla. De är totalt 27 barn på avdelningen. Det är en väldigt stor grupp tycker jag. Pedagogerna måste därför oftast gruppera barnen för att kunna utföra sitt arbete. De jobbar med många delar inom till exempel matematik, språk, naturvetenskap, rytmik mm.

Pedagogerna använder hela tiden teknik i sitt arbete som till exempel telefoner, dator, overhead-maskin, laminator, kopieringsapparat, cd-spelare. De behöver kunna det för att genomföra verksamheten varje dag.

Här kommer några exempel på vad barnen gör:

Barnen bygger ibland med trä. Ge skapar bilar, båtar och målar med färger. Detta har mycket med teknik att göra

 

 

Barnen använder ofta LEGO och även andra konstuktionsleksaker. Bland annat är en leksak där man bygger med plastbitar med magneter populär.

 

 


 

 

Barnen skapar även med textil. Här använder de nål, tråd och sax i sitt skapande.

 


Barnen lär sig mycket om mycket om naturvetenskap och ännu mer om teknik på min VFU-plats.

 

/Jaagi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0