Teknik i förskolan

Enligt läroplanen för förskolan (2010) ska: ”Förskolan sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungera” även att varje barn ” utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap,”(Skolverket, 2010, sid 10).

 

Jag är på en förskola där barnen är mellan 1 – 3,5 år. Det är en barngrupp på 15 barn sex flickor och nio pojkar. Pedagogerna anser inte att de arbetar medvetet med teknik. Det jag har uppmärksammat när jag tog på mig ”teknikglasögonen” var trä- tågbanan med tågvagnar med magnater där barnen provar om magneterna fäster eller stöter bort varandra, de bygger ihop tågbanan så tåget kan köra runt.

 

Barnen målar mycket och blandar olika färger, genom det får de andra färger. En flicka (3,4år) förklarade för mig att om hon blandade röd och blå så blev det lila. Hon visar mig på sitt papper och jag såg att det blev en lila nyans.

 

Barnen använder också mekano där de skruvar ihop delar till olika konstruktioner. Med hjälp av skruvar, muttrar och hjul bygger barnen olika fordon. De bygger också med hjälp av olika former som rektanglar, kvadrater, trianglar och cirklar. Barnen spikar formerna på en korkplatta. Här kan de följa en ritning och konstruera till exempel en raket eller ett hus.

 

Barnen efterfrågar ofta musik för att dansa, då används cd-spelaren. Tekniken visar sig också under matsituationerna då det används bestick, tallrikar, glas, olika kärl och skålar. Kylskåpet är också en viktig teknisk uppfinning, för att inte tala om spisen och frysen. Allt som underlättar för människan är teknik.

 

Pedagogerna använder sig av olika teknik under stora delar av dagen. Det är telefoner, datorer, digitalkamera och fotoramar för att nämna några. Även det som vi kanske inte tänker på som teknik, i matsituationerna som jag nämnde ovan, också tvättmaskinen som är ytterligare en uppfinning som underlättar för mänskligheten. Det här är bara några av de alla tekniska prylar som omger oss i dagens samhälle.

 

Enligt Ginner och Mattssson (1996) : ”Teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process.” (Ginner & Mattsson, 1996, sid 22). Om vi bara tar på oss ”teknikglasögonen” så kan vi upptäcka teknik i stort sett överallt.

 

/Sofia Harju

 

Källa:

Ginner & Mattsson, (1996). Teknik i skolan. Sid 22. Lund: Studentlitteratur.

Skolverket, (2010) Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2010. Sid 10. Stockholm: Edita.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0