Teknik i förskolan

Teknik i almänhet

Som föreläsarna har påpekat, är det ibland svårt att veta vad som skiljer naturvetenskap och teknik åt. I flera sammanhang kan man härleda naturvetenskapens fenomen till ett skapande av en sorts teknik. Till exempel, Tyngdlagen är ett naturvetenskaps fenomen och används många gånger i skapandet av teknik för att utföra något. Hur definieras då ordet teknik i litteraturen? i boken Teknik i skolan finns ett kapitel om teknik i hushållet, där författarna refererar till vad folk i allmänhet förknippar till teknik. De menar att människor kopplar teknik till motorer, kugghjul, tänger med mera, men inte till vävstol, visp och andra mer vardagliga maskiner eller verktyg. Vidare menar författaren Ginner att Allgurén (s.15) anser att en av de första teknikerna som människan genomförde var bearbetandet av ull, då kan man fråga sig; är det textilslöjd eller teknik? en kombination av de båda har jag förstått att författaren vill komma fram till. Det finns så oerhört mycket teknik, så teknik som enskilt ämne innefattar så många delar av de andra ämnen som också finns i skolan.


Teknik på förskolan

Styrdokumentet för förskolan poängterar specifikt om teknik som följande:
           

  • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, 
  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
                                                                                             ( Lpfö 98 rev. 2010 s.12)


Som jag tidigare skrev i detta inlägg, finns det så mycket mer att härleda och anknyta till teknik som vi kanske inte i första anseendet anser är teknik. Men att veta hur min egen kropp fungerar, kunna röra sig och veta hur mycket kraft jag behöver använda för att sparka iväg en boll, är också en typ av teknik. För detta finns det också punkter som är framtagna i Lpfö 98 rev 2010. Denna typ av teknik kanske är mer aktuell för de barn som går första åren på förskolan. Hur gör jag för att gå? hur gör jag för att få in mat i min mun? och så vidare...

Min VFU förskola

först vill jag förklara situationen på min förskola. Det är en avdelning, som tidigare var två stycken, med andra ord är det fler barn (34 st) och även fler vuxna (8st, dock alla ej 100%). Detta år har situationen varit något udda för alla inblandade. De har haft många barn som gått upp till förskoleklassen och därmed har de fått fylla på med fler riktigt små barn. Inskolningarna har avlöst varandra sedan jag började i september 2011. Det har varit svårt för pedagogerna att komma till verksamhetens vardagliga struktur, men det har fungerat bra ändå. Med detta sagt vill jag då poängtera att vikten för denna avdelning är att barnen skall finna trygghet, lugn miljö och att de får utveckla sitt språk och sin kropp. Teknik som en uttalad riktlinje är inte framtagen för denna avdelning ännu, men som åskådare finner jag flera exempel där teknik blir tydlig.

- Barnen får använda sig av olika utklädnings utstyrslar, även för de alra minsta barnen är det väldigt populärt att ta på sig stövlar. Det är härligt att se ett barn som knappt kan gå, ändå har funnit tekniken för att ta på sig ett par stövlar. Varför klarar ett barn av att ta på sig i denna miljö men inte när barnet ska gå ut och behöver klä på sig? miljön där dessa utstyrslar finns, är en lekhall där flera barn kan vara samtidigt. Barnen blir inspirerade av varandra att göra olika saker, även om de inte leker tillsammans så ingår de i detta sociala sammanhang där ett barn som kanske är ett halvår äldre ger barnet som är mindre lite verktyg för att lyckas. Samtidigt är tiden i denna lekhall för att ta på sig, inte lika begränsad. Det får ta tid att ta på sig, ingen vuxen som skyndar på dem eller gör dem "björntjänster".

- Även dessa små barn som är 1-2 år´får mycket ut utav lego/duplo. De kan sätta legobitarna på varandra och göra höga torn. De har kanske ingen idé om vad det ska bli, men de har en idé om att de vill sammanfoga klossarna till något.

- Det finns mängder med teknikföremål så som kamera, bilnycklar med både knappar och utan knappar, tv-kontroller med mera. De går runt och pratar i telefonerna och knäpper bilder med kameran. Nycklarna försöker de stoppa i både dörrarnas låskolv och andra hål som kan vara tillräckligt stora för nycklarna att gå in i. De pillar och undersöker med nycklarna, men ibland kan det vara nog så kul att bara skramla på dem och få fram ett ljud.

- Självklart finns det andra vardagliga facilitetter som tvålpump, pappershandukshållare, vattenkranar, tvätta händerna, dörrhandtag och mycket mer som barnen stöter på utan att kanske fundera över hur de ska göra, de "bara" gör.

Flera av dessa punkter återkommer i boken teknik i skolan, användandet av maskiner, redskap och verktyg. människans metoder att behärska naturen, metoder att behärska den fysiska miljön, tillfredsställa sina behov genom att använda fysiska föremål. Med andra ord menar Ginner att Teknik är allt människan sätter mellan sig själv och sin omgivningför att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process (s. 22). Dessa ord givna av författaren Thomas Ginner till boken Teknik i skolan, är väl förklarat till det som jag tidigare har förklarat att jag funnit på min VFU-plats. Man tänker inte på att man använder teknik men man gör det ändå. Det som inte görs på förskolan här, är att de inte använder begreppet teknik inför barnen. Men detta finner jag inte till något negativit, då barnen är i sin första process till att förstå och uppfatta språket och hur man använder det samt sin kropp och alla dens funktioner. De avdelningarna som finns för de äldre barnen på samma förskola, har ett rum där de har döpt till teknikrummet. Där finns overheadapparat, kameror som fungerar, wii - spel för stora rörelser med mera. Där har de riktat in sig mer på apparater och digitala apparaturer för att det har varit det som barnen har fastnat för att pyssla med själva. Men de har även andra samlingar och experiment som de gör en gång i veckan, tyvärr har jag ännnu inte haft möjligheten att närvara vid en av dessa samlingar men hoppas komma dit nu när vi inte har så mycket schemalagt.



// Josefin Lundblad

Referenser

Ginner,T & Mattsson,M. (1996).Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur

Skolverket. (2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2010. Stockholm: Edita


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0