Teknik i förskolan

Teknik i förskolan

 

I läroplanen står det ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar samt

utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap(Skolverket, 2010 sid 10).

 

Vad är då teknik? Enligt Nationalencyklopedin betyder teknik: ”Det är en sammanfattande benämning på alla människans metoder att tillfredställa sina önskningar genom att använda fysiska föremål” (NE.se. hämtad 120419).

 

Teknikämnet är ett svårare ämne än många andra när man ska diskutera teknik, det krävs ofta mer precisa definitioner. När det gäller teknikspråket och ordens innebörd är de i en ständig förändring och kan förstås på olika sätt av alla. Då är det viktigt att man inte frångår definitionsfrågorna utan det gäller att vi är överens om ett begrepps innebörd. Det är också väldigt viktig att man reder ut begrepp som man inte är överens om, för då minskar risken för missuppfattningar. Det är viktigt att påpeka att ingen kan påstå sig sitta inne med den absoluta och eviga definitionen av teknik (Ginner & Mattsson, 1996).

 

Teknik på min VFU plats

 

På min VFU plats används det dagligen teknik i verksamheten. Pedagogerna använder det i form av dokumentation på dator, digitalkameror, bandspelare och de använder sig av en mikrofon som de spelar in ljud med. Den teknik som barnen på avdelning kommer i kontakt med är olika typer av pennor och penslar när de målar, bandspelaren i musikrummet, i grovbyggen använder de sig av olika klossar som de bygger hus och torn med. Vi hittar även teknik i matsituationen, tallrik, glas och bestick. Även när barnen tvättar sig finns det teknik som i vattenkranen. Kylskåpet där vi har vår mjölk, smör och pålägg. Diskmaskinen som finns på avdelningen.

 

På förskolan finns också det så kallade lutande planet. Barnen leker / lär sig friktion på det lutande planet när de lägger sig ner, finns det ingen friktion mellan kroppen och planet glider kroppen utför.

 

”Lutande planet kallas inom mekaniken en plan yta som bildar en icke-rät vinkel mot horisontalplanet. Det lutande planet är ett bra exempel på mekanikens gyllene regel: Det man vinner i kraft förlorar man i väg. Lutande planet räknas traditionellt som en enkel maskin” (Wikipedia, hämtad 120422)

 

Förskolan jobbar även med projekt tre dagar i veckan och ämnen är just nu ljudpromenader så på dessa projektdagar ägnas det en hel del åt både teknik och natur på promenaderna. De lyssnar på olika ljud, både bilar och motorsågar och fågelsång har barnen hört och reflekterat över detta när de har kommit tillbaka till förskolan.

/Margareta Tiverman

 

Källa:

Ginner & Mattsson, (1996) .Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur

Skolverket, (2010) Läroplan för förskolan Lpfö 98 Reviderad 2010. Sid 10. Stockholm: Edita.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lutande_planet (Hämtad 120423)

http://www.ne.se/teknik (Hämtad 120423)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0